Friday, November 16, 2012

HADIS QUDSI - KELEBIHAN ZIKIR


Dari Abu Hurairah, dia berkata: Rasulullah s.a.w bersabda, ”Sesungguhnya Allah S.W.T memiliki malaikat malaikat yang tugasnya adalah untuk mencari orang-orang yang sedang berzikir (kepada Allah). Apabila mereka mendapati satu majlis zikir, maka mereka akan duduk bersama dengan mereka dan mengelilingi dengan sayap-sayapnya bercantum hingga memenuhi jarak antara mereka dengan langit dunia. Apabila ahli zikir telah bersurai, mereka (malaikat) naik menuju ke langit.

Lalu Tuhan mereka bertanya kepada mereka, (sedangkan Allah lebih mengetahui daripada mereka), Dari manakah kamu sekalian? Mereka menjawab: Kami datang dari tempat hamba-hamba-Mu di dunia yang sedang mensucikan, mengagungkan, membesarkan, memuji dan memohon kepada Engkau. Allah bertanya, ’Apakah mereka melihatKu?’ Mereka menjawab,’Tidak, demi Allah, mereka tidak melihatMu’. Allah bertanya, ’Bagaimana seandainya mereka melihatKu?’ Mereka menjawab, ’Seandainya mereka melihatMu, tentulah ibadah mereka menjadi lebih kuat kepadaMu, lebih mengagungkanMu, lebih mensucikanMu’. Allah bertanya,’Lalu, apakah yang mereka minta kepadaKu?’ Mereka menjawab, ’Mereka minta syurga kepadaMu’. Allah bertanya,’Apakah mereka melihatnya?’ Mereka menjawab,’Tidak, demi Allah, Wahai Rabb, mereka tidak melihatnya’. Allah bertanya,’Bagaimana seandainya mereka melihatnya?’ Mereka menjawab,’Seandainya mereka melihatnya, tentulah mereka menjadi lebih semangat dan lebih banyak meminta serta lebih besar keinginan’.”Allah bertanya:“Lalu, dari apakah mereka minta perlindungan kepadaKu?” Mereka menjawab,”Mereka minta perlindungan dari neraka kepadaMu.” Allah bertanya,”Apakah mereka melihatnya?” Mereka menjawab,”Tidak, demi Allah, wahai Rabb. Mereka tidak melihatnya.” Allah berkata,”Bagaimana seandainya mereka melihatnya?” Mereka menjawab,”Seandainya mereka melihatnya, tentulah mereka menjadi lebih menjauhi dan lebih besar rasa takut (terhadap neraka).” 

Allah berfirman, ‘Aku jadikan kalian sebagai saksi bahwa Aku sudah mengampuni mereka dan sudah memberikan apa yang mereka minta dan Aku juga telah memberikan perlindungan kepada mereka dari apa yang mereka takutkan.’

Ada di antara para malaikat berkata, di kalangan mereka ada seorang yang termasuk dalam ahli zikir tetapi dia datang kerana sesuatu hajat (iaitu datang bukan untuk berzikir bersama mereka ) Allah s.w.t menjawab "Aku juga telah ampunkan dosanya. Mereka itu adalah satu kaum dimana sesiapa  yang bersama dengan mereka tidak akan ditimpa derita"
( HR. Bukhari & Muslim)