Friday, February 17, 2012

Hadis Qudsi - Allah Yang Maha Kaya

Berfirman Allah Taala yang bermaksud;

Wahai Anak Adam;
Aku tidak menjadikan kamu sebagai tempat untuk Ku meminta sesuatu perkara supaya menjadi banyak perkara perkara yang sedikit. Bukan untuk meminta keamanan dari kamu daripada perkara yang liar. Bukan untuk memohon pertolongan daripadamu terhadap urusan Aku lemah untuk mengatasinya. Bukan untuk Aku mengambil manafaat dan sebagai penyelamat daripada kemudaratan. Bahkan Aku menjadikan kamu untuk menyembah Aku selama-lamanya dan supaya mensyukuri Ku sebanyak-banyaknya dan bertasbih kepada Ku pada waktu pagi dan petang.

Wahai sekalian manusia
seandainya kamu semua daripada yang paling awal dan yang penghabisan, sama ada manusia atau jin,kecil dan besar, merdeka dan hamba, saling tolong menolong untuk mentaati Ku, maka yang demikian itu, tidak menambahkan walau sebesar zarrah kebesaran kerajaan Ku.

Siapa yang berjihad,  jihad nya hanya untuk diri nya sendiri, sesungguhnya, Allah Maha Kaya daripada seluruh alam 

Wahai Anak Adam,
Kamu akan disakiti sebagaimana kamu menyakiti, Apa yang kamu lakukan, maka hal yang sama jugalah yang akan dilakukan terhadapmu.

(petikan Hadis Qudsi Kitab imam al Ghazali; al Mawa'iz Fil Ahadis al Qudsiah)