Friday, March 9, 2012

Hadis Qudsi - Rahsia dan Rahsia

Berfirman Allah Taala yang bermaksud;

Wahai Anak Adam
tidak Aku jadikan kamu sia-sia dan terdinding, Aku tidak lupa, dan Aku sangat mengetahui terhadap hal-halmu. Tidak sesekali kamu memperolehi darjat disisi Ku, melainkan dengan bersabar atas perkara perkara yang kamu tidak sukai semata-mata menuntut keredhaan Ku. Bersabar untuk mentaati Ku, itu lebih mudah daripada bersabar melakukan maksiat, meninggalkan dosa itu lebih mudah bagimu daripada merasai azab neraka. Azab dunia itu lebih ringan bagimu daripada azab akhirat.

Wahai Anak Adam
Setiap dari kamu itu sesat kecuali mereka yang mendapat petunjuk dariKu. Setiap dari kamu itu bersalah, melainkan Aku memeliharanya. Bertaubatlah kepadaKu, nescaya Aku akan mengasihimu,janganlah kamu menyembunyikan sebarang rahsia daripada Tuhan, tidak tersembunyi bagiNya sebarang rahsia.

(petikan Hadis Qudsi Kitab imam al Ghazali; al Mawa'iz Fil Ahadis al Qudsiah)